جمعه ٢٩ شهريور ١٣٩٨
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
اخبار > غلامرضا اعوانی- اسلام مدافع صلح جهانی است


  چاپ        ارسال به دوست

دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم

غلامرضا اعوانی- اسلام مدافع صلح جهانی است

 

غلامرضا اعوانی- اسلام مدافع صلح جهانی است
ريیس سابق انجمن حکمت و فلسفه و استاد دانشگاه تهران در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ گفت: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند و مدافع صلح جهانی است.
غلامرضا اعوانی، ريیس سابق انجمن حکمت و فلسفه و استاد دانشگاه تهران در سخنراني خود در دومين دور گفت‌وگوهاي ديني اسلام و هندوئيزم که با موضوع صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم برگزار شد، اظهار کرد: عدل به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خود است و معنی دیگر آن این است که نباید به کسی ستم کرد.
وی گفت: سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود. ادیان نیز ظهور سنت‌ الهی هستند و این سنت به علم بر می‌گردد. عدالت، کمال حکمت است و اسلام به سوی صلح جهانی دعوت می‌کند،‌ چون همه ادیان را باور دارد.
اعوانی با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ ادامه داد: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند که هر دینی را شامل می‌شود که همگی به حکمت الهی بر می‌گردند. اسلام مدافع صلح جهانی است و ادیان را به حکمت الهی باز می‌گرداند.
صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند
فتح‌‌الله مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز عنوان کرد: تا زمانی که صلح در بین ما حاکم نباشد،‌ در عالم خارج محقق نمی‌شود. ظلم‌ها در جوامع به دلیل این است که در داخل ما صلح وجود ندارد. در بین هندوها مفهوم صلح به معنی بی‌آزاری است.
وي افزود: آنها معتقد هستند که بزرگترین گناه آزار رساندن به گیاه، حیوان یا انسان است و این موضوع یک اصل اساسی به شمار می‌رود.
مجتبایی با بیان اینکه هندو یک دین توحیدی است که جلوه‌های مختلفی دارد، گفت: مفهوم دیگری از صلح که سابقه دیرینه در هند دارد،‌ «درما» است که قانون ازلی حاکم در کل عالم است. صلح بدون قانون، صلح نیست. قانون بدون صلح هم معنی ندارد. صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند.
وي تصریح کرد: تاکنون ندیده‌ام که هند به کشوری حمله کند و همیشه رویکرد دفاعی داشته است. در اسلام هم همین گونه است و تا زمانی که به مسلمانان ظلم نشده،‌ به چنین عملکردی دست نمی‌زنند.

حجت‌الاسلام حميد پارسانيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در سخنراني خود، بيان كرد: در حوزه حكمت اسلامي، مسئله عدالت بسيار مهم است و داراي بعد فردي و اجتماعي است. عدالت اجتماعي قبل از اينكه در جامعه محقق شود در فرد نيز، محقق مي‌شود. اجراي بين حكمت و حقيقت با عدالت در رفتار عادلانه است كه صلح برقرار مي‌شود.
بنابر اعلام اين خبر، دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم در روز دوشنبه (4 شهریورماه) با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.
انتهاي پيام/ص




١٤:٢٠ - 1398/06/06    /    شماره : ٧٣٥١٣٨    /    تعداد نمایش : ٣١



خروج