پنج شنبه ٠٩ بهمن ١٣٩٩
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
خدمات الکترونیک
اخبار > برگزاری وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان در رایزنی دهلی نو


  چاپ        ارسال به دوست

وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان
وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان

برگزاری وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان در رایزنی دهلی نو

همزمان با  ایام فرخنده و سراسر معنوی ماه عظیم القدر ذی الحجه، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در در دهلی نو ، «وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان» را برگزار کرد .

این وبینار بین‌المللی روز جمعه (10 مردادماه) با شرکت چند تن از پژوهشگران  دینی، فرهنگی و علمی کشور هند و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد .سخنرانان این وبینار عبارت بودند از پرفسور اسدعلی خورشید از دانشگاه اسلامی علیگر،خانم پروفسور آذرمیدخت صفوی، رییس انجمن استادان زبان فارسی هند از دانشگاه اسلامی علیگر،خانم پروفسور بلقیس فاطمه حسینی، استاد بازنشسته دانشگاه دهلی ،دکتر علی ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو ،دکتر علیرضا قزوه، وابسته فرهنگی و شاعر و پژوهشگر ایرانی ،روح الله رضوی، پژوهشگر و فعال رسانه ای از هند ،مهدی باقر خان شاعر و پژوهشگر هندی و دکتر غلامرضا کافی شاعر و پژوهشگر از دانشگاه شیراز برگزار شد.

ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در این برنامه با تشریح کارکردهای سیاسی اجتماعی حج اظهار داشت ؛  از دیرباز  یکی از بحث های حایز اهمیت در خصوص دین ، چه در بین متفکرین اسلامی و چه اندیشمندان سایر حوزه های دینی و فکری بحث از قلمرو  وکارکردهای دین بود .اینکه آیا دین صرفا امری فردی و مربوط به مناسبات انسان وخداست ویا  اینکه دین صرفا امر فردی نبوده و به حوزه‌های اجتماعی هم تعلق دارد. بخشی از متفکرین غربی و همچنین  روشنفکران  جهان اسلام بر این باورند که  دین صرفا یک پیوند بین انسان و خداوند است و امر شخصی و فردی است . در مقابل  برخی از فیلسوفان مشاء بر این باور بودند که  هدف پیامبران تنها این جهانی و دنیوی است و اگر چه  پیامبران در مورد توحید ومباحث اخلاق فردی سخن گفته اند  مقدمه ای است برای رسیدن به عدالت اجتماعی.گروهی دیگر همانند شهید مطهری و حضرت امام ره بر این باورند که دین هر دو حوزه را شامل می گردد. هم به مسائل موثر اخلاقی افرادی می پردازد و هم وجه اجتماعی دارد. یعنی پیامبران دو هدف مشترک داشتند که شامل سعادت دنیوی و سعادت اخروی که بر مبنای توحید نظری و توحید عملی شکل می‌گیرد بود . چرا که ارزشهای اجتماعی و اخلاقی راهی برای رسیدن انسان به خدا شناسی و خدا پرستی است که ارزش ذاتی دارد . لذا باور بسیاری از متفکرین اسلامی همانند شهید مطهری وحضرت امام ره  براین بود که اسلام و دین جامع بوده و آموزه هایش شامل زندگی دنیا وآخرت هرد می شود وهمه شئون و زوایای فردی و رندگی اجتماعی را در برمی گیرد . وی افزود ؛ حضرت امام ره معتقد بودند اسلام دربرگیرنده همه زوایا و گسترده مربوط به زندگی فردی و اجتماعی است، وبخش اعظم از  آیات و روایات به  مسایل اجتماعی پرداخته حتی عبادات نیز عمدتا به کار کرد های اجتماعی آن توجه شده و اجرای عدالت ئ تکمیل مکارم اخلاقی دو هذف عمده پیامبر ص بوده که  اخلاقیات مورد تاکیید پیامبرص نیز عمدتا اخلاقیات اجتماعی و محاسن اخلاقی بوده است .

رایزن فرهنگی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به کارکردهای سیاسی اجتماعی حج خاطرنشان ساخت ؛ حج نه تنها مولد  اجتماعی پایان ناپذیر برای  امت اسلامی است که  از قابلیت امت سازی و شبکه سازی فرهنگی اجتماعی  بالایی برخوردار می باشد .حج یک محیط معنوی و اموزشی و علمی است که اگاهی بخش  به یک فرصت بزرگ رسانه ای برای جوامع اسلامی محسوب می گردد . فرصتی است برای شناخت خود فرد و  شناخت دیگر مسلمانان و آشنایی با مشکلات وچالش های امت اسلامی .وی از دیگر کارکردهای سیاسی اجتماعی حج را تولید قدرت برای امت اسلامی برشمردویادآ.رشد اجتماع سالانه میلیون مسلمان از سراسر جهان در موسم حج نوعی امنیت سازی و ظهور قدرت مسلمانان در قالب امت واحده است .همانگونه که حج بهترین فرصت برای رفع سوء برداشت ها وشکل گیری فرصت های گفتگو وتفاهم مشترک و همودلی وهمبستگی اسلامی است .

اقای اسد علی خورشید از دانشگاه اسلامی علیگر از فریضه عظیم حج به عنوان تولد ثانویه مسلمانان یاد كرد و افزود: البته آنها كه حج را صرفا یك سفر سیاحتی و زیارتی میدانند و از حج فقط پوسته آن را می بینند واز محتوای آن غافل هستند، با مفاهم عمیق حج بیگانه اند .وی از حج به عنوان مهمترین فرصت همدلی واتحاد مسلمانان یاد کرد که با تکیه بر اعتقاد به خدا و قبله واحد اختلافات را کنار گذاشته و به همدلی و وحدت دستیابند.

خانم بلقیس فاطمه حسینی از دیگر اساتید دانشگاه هند ؛ در سخنانش اظهار داشت ، خداوند تبارک و تعالی به گونه ای برای حج برنامه ریزی کرده است که نتیجه آن هم تحول روحی و اخلاقی مردم است و هم تحول در جهان اسلام، یعنی هر حاجی با تشرف به حج  باید از گناهان گذشته خود توبه کند و از دیگران حلالیت بطلبد و اگر مال حرامی یا شبهاتی دارد آنها را تسویه کند و با معرفت و بصیرت کامل به سوی خدا برود.وی در بخش دیگر از سخنان خود به رسالت سنگین دولت ها بویژه دولت میزبان مراسم حج در بهره گیری از فرصت حج برای  نشر ارزش‌های اسلامی و رسالت و پیام جهانی و انسانی اسلام بویژه گسترش اخوت وبرادری اسلامی تاکید کرد وابراز امیدواری کرد دولت های اسلامی با توجه به  رسالت عظیم حج که پیام میانه‌روری و همبستگی امت اسلامی است از اختلافات و واگرایی ها به همدلی وهمکاری دستیابند.

خانم دکتر آذرمیدخت صفوی دیگر سخنران این وبینار نیز در خصوص پیام و اهداف حج در شعر شاعران بزرگ پارسی  گوی ایران وهند سخن گفت .دکتر علیرضا قزوه شاعر وپژوهشگر ،روح الله رضوی فعال رسانه و دکتر غلامرضا کافی از دانشگاه شیراز دیگر سخنرانان این وبینار بودند که هریک پیرامون تاثیر حج در توسعه وگسترش مناسبات و ارتباطات میان امت اسلامی و نقش حج در رفع چالش های حاکم بر جوامع اسلامی سخن گفتند. دکتر قزوه معاون رایزنی فرهنگی در این وبینار حج را منشاء تحول معنوی و سیاسی اجتماعی بزرگی دانست که از زمان حضرت ابراهیم ع تا کنون به دنبال تحول درونی انسان و فراهم سازی فرصت رفع مشکلات مومنان وموحدان دانست .وی با اشاره به جایگاه حج و کعبه در رویکردهای آخرالزمانی ، با اشاره به پیام مقام معظم ، تحقق حج ابراهیمی را لازمه یک جامعه اسلامی پویا و زنده برشمرد و برتحقق وعده الهی در پیروزی مستضعفان و موحدان برمستکبران با محوریت کلمه توحید و توحید کلمه تاکید نمود.

 

 



دانلود فايل : huj.jpg ( 185KB )


١٠:٠٣ - 1399/05/14    /    شماره : ٧٥٤٨٤٩    /    تعداد نمایش : ١٩٣



خروج