پنج شنبه ٠٩ بهمن ١٣٩٩
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
خدمات الکترونیک
اخبار > انتشار دومین شماره از فصلنامه انگلیسی زبان گفتگوی فرهنگی ایران و هند


  چاپ        ارسال به دوست

دومین شماره از فصلنامه انگلیسی زبان «گفت‌وگوی فرهنگی – تصوف و عرفان »از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ دهلی نو انتشار یافت

انتشار دومین شماره از فصلنامه انگلیسی زبان گفتگوی فرهنگی ایران و هند

دومین شماره از فصلنامه انگلیسی زبان «گفت‌وگوی فرهنگی - تصوف و عرفان »از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ دهلی نو انتشار یافت

 

فصلنامه علمی گفت وگوهای فرهنگی - تصوف و عرفان» با هدف توسعه بسترهای تعاملات فکری نخبگان ایران و هند، تولید ادبیات در حوزه روابط فرهنگی دو کشور و همچنین  نشر و  معرفی فرهنگ، هنر و ادبیات ایران اسلامی، سهم و تأثیر تصوف و عرفان ایرانی در هند،  به مخاطبین هندی بویژه نخبگان دانشگاهی غیر مسلمان، منتشر شده است .

رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در دهلی نو دومین شماره فصلنامه «گفت وگوی فرهنگی - تصوف و عرفان» (از ماه نوامبر سال 2020م تا ژانویه سال 2021م) با همکاری علمی دانشگاه علامه طباطبائی ج.ا. ایران و دانشگاه لکهنو هند چاپ و منتشر نموده است.

دومین شماره از فصلنامه انگلیسی زبان گفت وگوی  فرهنگی در 150 صفحه  منتشر شده است و عناوین مقالات همراه موضوع بشرح زیر می باشد :

1.        سخن سردبیر - دکتر محمد علی ربانی  (رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در هند)

دکتر ربانی : تصوف ایران و هند منبع شاعری زبان های فارسی و اردو است........

2.        پیام - پروفسور اس.آر. بت (رئیس کنگره فلسفه هند)

پروفسور اس.آر. بت : هند و ایران قرن ها رابطه عمیق تاریخی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و... دارند.

دکتر بت در پیامش نوشت : فرهنگ و ادب ایران در گذشته تحت نفوذ ودایی و بودایی  قرار داشت و متقابلاً دانشمندان ایرانی با دانشمندان هندی تعامل داشته اند. مردم ایران به دوستی هند مثبت نگاه کرده اند و محققان هندی نیز به نوبه خود فرهنگ ایران را ارزیابی کرده اند. بنابراین، به طور مشروع می توان گفت که دو کشور پسر عموی فرهنگی هستند. روابط تمدنی آنها سنگ بنای روابط چند بعدی و دیرینه است.

 

3.        گفتگوی بین ادیان بر اساس پیوند عرفانی - پروفسور حکیمفر خلیل (استاد دانشگاه سیستان - ایران)

پروفسور حکیمفر خلیل: نقش دین در طول تحولات تاریخی بسیار چشمگیر بوده است. امروزه گفتگوی بین ادیان به عنوان یک نیاز ارزشمند ظاهر شده است در حالی که مذاهب در واقع متفاوت و متنوع هستند و بسیاری از درگیری ها و مشاجرات به نام دین و مذهب صورت گرفته است. نویسنده در مقاله خود برخی از روشهای گفتگو را بررسی کرده است و از افکار سه گانه جان هیک John Hick، مارتین بوبر Martin Buber و کویاما  Koyama استفاده کرده و سپس در مورد استفاده از این گفتگوها بر اساس تدبر عرفانی بحث نموده است.

 

4.        مولانا و و تأثیر متقابل هندی و اسلامی (دکتر بلرام شکلا - دانشگاه دهلی)

Rumi and the Confluence of Indian and Islamic Spiritualism

 

دکتر بلرام شکلا : وی نوشت که عرفان گرایی جایی است که همه اختلافات ظاهری ناپدید می شوند و این یک تحقق تجربی است که توسط عرفاء بزرگ در همه زمانها بیان شده است و نیز بوده است. بنابراین، عرفان گرایی اختلافات میان ادیان و فرهنگ ها را از بین می برد و جرات می کند فراتر از جغرافیا، زبان و قومیت قدم بگذارد و افکار معنوی و عرفانی مولانا مهمتر از همه عرفاء است و در کل جهان قابل قبول است.

 

5.        همزیستی و معنویت مسالمت آمیز در اسلام با اشاره ویژه به تصوف هند و ایران (پروفسور حمیدالله مرزایی دانشگاه کشمیر - سرینگر هند)

پروفسور حمیدالله مرزایی : صوفیان نمونه واقعی دو ویژگی ارتباط با خدا و بردباری با مرم است.

تصوف توصیف ماجراهای یک روح است. این در مورد سالک پس از خدا به عنوان «یک سالک» یا «یک مسافر» و از پیشرفت در زندگی معنوی به عنوان «سلوک» یا «سفر» صحبت می کند که توسط یک مرشد یا پیر هدایت می شود، یک «راهنما» یا «پیر»، که قبلاً با اتمام سفر به هدف رسیده است، و بنابراین واجد شرایط هدایت یک جستجوگر است.

 

6.        روابط مذهبی و فرهنگی پارسیان هند و زرتشتیان ایران (پروفسور رضا مهرآفرین  و مالیکا حیدری - دانشگاه مازندران - ایران)

پروفسور رضا مهرآفرین  و مالیکا حیدری: در مقاله خودشان سعی کرده اند روابط مذهبی و فرهنگی پارسیان هند و زرتشتیان ایران، همراه با مزایای این روابط برای پیروان این آیین در هند و ایران و پیامدهای آن را ارزیابی شود. مطالعات نشان می دهد که پارسیان هند و زرتشتیان ایرانی روابط پایدار داشته اند. اگرچه در برخی دوره ها می توان این دو جامعه مذهبی را به دلیل هرج و مرج داخلی یا سیاسی از یکدیگر بی خبر دانست، اما به محض برقراری صلح سیاسی و اجتماعی روابط آنها در زمینه های مختلف آغاز می شود.

 

7.        صوفیان مهاجر از جهان فارسی به شبه قاره هند : انتشار دانش و شکل گیری فرهنگ هندی اسلامی (پروفسور سید ظهیر حسین جعفری - استاد دانشگاه دهلی)

دکتر جعفری در مقاله خود درباره سهم صوفیان مهاجر فارسی شبه قاره هند در انتشار دانش و شکل گیری فرهنگ هندی اسلامی از دوره سلطنت شمس الدین التمش (1210-1236م) تا دوره پادشاهی گورکانیان تحقیق نموده است.

 

8.        صوفیان و هماهنگی مذهبی: یک مطالعه درباره صوفیان هند (پروفسور سید محمد عزیز الدین حسین - رئیس سابق بخش تاریخ دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه - دهلی نو)

پروفسور عزیزالدین حسین در مورد سهم صوفیان هند در جمع کردن مردم مذاهب گوناگون در یک مکان بحث کرده است و چطور صوفیان هند بین مردم  احساس برادری و هماهنگی مذهبی را در آنها ایجاد کرده اند.

 

9.        عرفان صوفیانه و ادیان هند (پروفسور کی.فی.اس. راو رئیس سابق بخش مطالعات بودا - دانشگاه دهلی)

پروفسور راو در این مقاله توضیح داده است كه صوفیان چگونه جامعه هند را تحت تأثیر قرار داده اند. وی خاطرنشان کرده است که عرفان و آیین بودایی از نظر آموزه های متافیزیکی و همچنین آموزش عملی چندین اشتراک دارند.

 

10.      درک روحانیت در زمینه هند (پروفسور اس.آر. بت  - رئیس کنگره فلسفه هند)

پروفسور بت در مورد وجود معنویت در آیین هندو مقاله تحقیقاتی نوشته است و از کتابهای مذهبی هندوها درباره کاما، دارما، آرتا و غیره صحبت شده است.

 

 



دانلود فايل : CULTURAL_MAGZINE_VOL.2_30_october_final.pdf ( 5182KB )


١١:٥٠ - 1399/08/13    /    شماره : ٧٥٩٣٦١    /    تعداد نمایش : ١٧٠



خروج